RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 1. oktober 2017

En smakebit på søndag - Den gule dragen

En grå og litt trist oktoberdag er utenfor vinduet mitt, men her på bloggen er det smakebiter og barneboksøndag! Jeg har begynt på Den gule dragen av Tor Åge Bringsværd, illustrert av Rune Johan Andersson. Boken er den første i serien Katt på ville veier.


Den stakkars lille dukken i bakgrunnen var en kjær leke for min bestemor da hun var liten. Hun er fortsatt flott, og jeg kan bare forestille meg hvor nydelig hun må ha vært en gang på 1930-tallet da hun var splitter ny.

Jeg har ikke kommet så langt inn i boken enda, men mitt inntrykk er så langt at dette nok er en bokserie som byr på mye; litt geografi, kultur, historie, menneskers dårlige sider(og kanskje litt om de gode også?), myter, eventyr, vennskap og savn, for å nevne noe. Historien begynner med at en gammel katt skal fortelle om sitt liv og sine eventyr til en liten flokk med kattunger. Boken er den første av så langt tre titler i samme serie, to av bøkene ble utgitt i 2016, den så langt siste boken har kommet ut i år.


Katten befinner seg i denne boka i Kina, den kommer til seg selv i lasterommet på en lastebil. Katten har ingen minner om hvem den er, men skjønner raskt at noe er galt. Den finner ut av at han sammen med alle de andre kattene bak i lastebilen skal bli til mat. Heldigvis blir de reddet av den gule dragen, Dingbang. Nå kan eventyret begynne, hvem er den lille katten og hvor kommer han fra? Jeg gjetter på at han i selskap med sin nye dragevenn vil ha kommet et skritt nærmere sannheten om seg selv innen jeg har lest bokens siste side.

"Og kattene styrte og stelte så godt de kunne. De gjorde verden til et godt sted. De brydde seg om selv den minste skapning. Men det var naturligvis litt av et slit! Og kattene innså snart at skulle de fortsette å regjere, så ville de aldri mer ha tid til å løpe etter sommerfugler, leke gjemsel i høyt gress eller bare rett og slett sitte i solen og varme seg. Så hva gjorde de?"


Velkommen til oktober! Til kakao, te og gode leseropplevelser under et deilig mykt teppe!










Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

3 kommentarer:

  1. En herlig smakebit .-) Det er godt det finnes barnebøker som vi voksne også faller for! Jeg leser mange av dem vanligvis, men dette året har det ikke blitt sånn. Jeg har en haug på pensumlisten og den neste jeg skal i gang med der er Tonje Glimmerdal. (Jeg så du hadde Keeperen og havet i haugen din.) Ha en riktig fin 'oktober' søndag, Mari :-)

    SvarSlett
  2. den kattboken skulle nog barnbarnen gilla. jag gör det redan. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten. Grått här också... Barnböcker har jag inte läst sen barnen var små.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.